European projects
Erasmus+ Sport
Προγράμματα σχολείων
Εκδηλώσεις διάχυσης
Προωθητές Ευρ. Προγ/των
Αναζήτηση
Διάχυση
Η Περιφερειακή Διεύθυνση Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης συμμετείχε σε Ευρωπαϊκό Πρόγραμμα Εκπαίδευσης Ενηλίκων-Εκπαιδευτικές Συμπράξεις Grundtvig διετούς διακρατικής συνεργασίας (2013-2015) μεταξύ οργανισμών εκπαίδευσης ενηλίκων από το Βέλγιο, την Β. Ιρλανδία, την Ισπανία, την Πολωνία, και την Τουρκία με θέμα « How to be a grandparent».
Το πρόγραμμα Grundtvig με την υποστήριξη του ΙΚΥ επιχορηγούσε δράσεις για την προώθηση της ευρωπαϊκής συνεργασίας, της ποιότητας, της καινοτομίας και της ευρωπαϊκής διάστασης σε όλους τους τομείς της εκπαίδευσης ενηλίκων.
Στόχος του προγράμματος ήταν η ανταλλαγή εμπειριών και εκπαιδευτικών μεθόδων σε θέματα κοινού ενδιαφέροντος με ενεργό συμμετοχή των εκπαιδευτών, των εκπαιδευομένων ενηλίκων και μαθητών της Ε΄τάξης του 2ου Δημοτικού Σχολείου Ν. Αλικαρνασσού. Αυτή η ανταλλαγή εμπειριών, πρακτικών και μεθόδων συνέβαλε στην ενίσχυση της ευαισθητοποίησης της ποικιλόμορφης ευρωπαϊκής πολιτιστικής, κοινωνικής και οικονομικής πραγματικότητας και στην καλύτερη κατανόηση περιοχών κοινού ενδιαφέροντος στο χώρο της εκπαίδευσης ενηλίκων. Δημιούργησε δε για τους εκπαιδευόμενους ενήλικες που συμμετείχαν στο έργο ευκαιρίες για τους άνεργους, ιδίως εκείνων ηλικίας 50+, με ή χωρίς τη βασική εκπαίδευση, ώστε να τους δοθούν κίνητρα για να αποκτήσουν γνώσεις Αγγλικών και Νέων Τεχνολογιών, με τη στήριξη του Αντιδημάρχου Παιδείας του Δήμου Ηρακλείου και του Τμήματος Δια βίου Μάθηση, καθώς και Λογοτεχνίας, Ιστορίας, Μουσικής και δεξιοτήτων συνεργασίας, επικοινωνίας προκειμένου να ενσωματωθούν σε ένα νέο κοινωνικό περιβάλλον, ξεκινώντας μια νέα ζωή και συμμετέχοντας σε πολιτιστικές και δημιουργικές δραστηριότητες και εργαστήρια. Στόχος μας ήταν επίσης να ανταλλάξουν απόψεις για τον πολιτισμό, την τέχνη, για τα δικαιώματα και τις δυνατότητες τους για να ζήσουν μια ανεξάρτητη ζωή διασφαλίζοντας παράλληλα ένα υψηλόεπίπεδοτηςμητυπικής και της άτυπηςεκπαίδευσης.
Οι συμμετέχοντες ενήλικες, οι οποίοι ήταν γονείς και παππούδες, κάποιοι όμως άνεργοι ή κάποιοι χωρίς εγγόνια, ηλικίας πάνω από 50 χρονών, ή μαθητές σε Εσπερινό Σχολείο ή στο Σχολείο Δεύτερης Ευκαιρίας, είχαν την ευκαιρία κατά τη διάρκεια υλοποίησης του έργου, να μεταβούν στους εταιρικούς φορείς εκπαίδευσης ενηλίκων, να μιλήσουν για τα συναισθήματά τους, για τους φόβους τους για το μέλλον.
Η ευρωπαϊκή αυτή συνεργασία περιλάμβανε ευρύ φάσμα δραστηριοτήτων όπως ανταλλαγές/εκπαιδευτικές επισκέψεις προσωπικού και ενηλίκων εκπαιδευομένων των συνεργαζομένων οργανισμών, ανταλλαγή εμπειριών και καλών πρακτικών, επικοινωνία και δικτύωση, κυρίως με χρήση τεχνολογιών της επικοινωνίας και της πληροφορίας, σεμινάρια, συνέδρια, καλλιτεχνικές δραστηριότητες, εκδηλώσεις, εκθέσεις σχετικές με τους στόχους της εκπαιδευτικής σύμπραξης, παραγωγή ταινιών animation και διάδοση ενημερωτικού υλικού, ερωτηματολόγια αξιολόγησης του έργου, εκδηλώσεις ευαισθητοποίησης και διάδοσης εμπειρίας και αποτελεσμάτων.
Κατά τη διάρκεια της διακρατικής συνάντησης στην Β. Ιρλανδία παρουσιάστηκε η δίγλωσση ταινία - κόμικ με τίτλο «Δομήνικος Θεοτοκόπουλος-Ταξίδι στο φως» για τη ζωή και το έργο του Δομήνικου Θεοτοκόπουλου που δημιουργήθηκε με τη συνεργασία των μικρών μαθητών και της ομάδας των ενηλίκων μέσα από τις παραμυθο-αφηγήσεις των ενηλίκων στους μαθητές, τις επισκέψεις σε μουσειακούς χώρους, τις ζωγραφιές γιορτάζοντας έτσι τα 400 χρόνια από το θάνατό του.
Ειδικότερα κατά τη διάρκεια της «εβδομάδας δραστηριοτήτων» που πραγματοποιήθηκε στο Ηράκλειο και στα Χανιά τον περασμένο Οκτώβριο, πραγματοποιήθηκαν δράσεις όπως ασκήσεις ενδυνάμωσης της ομάδας, εργαστήρια μαγειρικής, ζωγραφικής, κεραμικής, μουσικής, μουσειακής αγωγής και άθλησης όπου συμμετείχαν 40 ενήλικες εκπαιδευτές και εκπαιδευόμενοι των εταιρικών χωρών καθώς και 13 μαθητές από το 2ο Δημοτικό Σχολείο Ν. Αλικαρνασσού. Στόχοι των εργαστηρίων ήταν οι διακριτές πολιτισμικές ταυτότητες να δράσουν και να αλληλεπιδράσουν, να μετασχηματίσουν και να μετασχηματιστούν με αφετηρία μια δυνατή συναισθηματικά και δημιουργική διαγενεακή επικοινωνία που συντελείται στο πλαίσιο πρωτότυπων βιωματικών δράσεων, κοινών για τους ενήλικες ηλικίας 50+ και τους εμπλεκόμενους μαθητές. Επίσης η προώθηση της συνεργασίας, μέσω βιωματικών δράσεων, όλων των εμπλεκομένων (μαθητών, ενηλίκων ηλικίας 50+, τοπικών φορέων) ώστε να ευαισθητοποιηθούν σε θέματα κοινωνικού αποκλεισμού, να βελτιώσουν τις επικοινωνιακές τους δεξιότητες, να ενισχύσουν την αυτοπεποίθηση τους, να «δουλέψουν» σε θέματα όπως η κριτική σκέψη, η δημιουργικότητα, ανάληψη πρωτοβουλιών, λήψη αποφάσεων, εποικοδομητική διαχείριση των συναισθημάτων
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέλημα όλων των εργαστηρίων που σχεδίασε και υλοποίησε η παιδαγωγική ομάδα του προγράμματος της Περιφερειακής Διεύθυνσης ήταν η συνεχής ανατροφοδότηση ανάμεσα στους ενήλικες εκπαιδευόμενους και εκπαιδευτές από όλες τις χώρες, αλλά και τους μαθητές του 2ου Δ.Σ. Αλικαρνασσού μέσα από εμπειρίες συνεργατικής μάθησης και δημιουργικής έκφρασης με όχημα τις τέχνες : την τέχνη της μουσικής, την τέχνη της ζωγραφικής, την τέχνη της κεραμικής. Ξεχωριστή αίσθηση προκάλεσε το εργαστήριο ζωγραφικής, που πραγματοποιήθηκε στον υπαίθριο χώρο της Λότζια με εμψύχωση της εικαστικού μέλος της παιδαγωγικής ομάδας της Τουρκίας, με στόχο να αναδειχθεί το πανανθρώπινο και διαχρονικό μήνυμα της ειρήνης των λαών, ποίησης και τέχνης στο Κέντρο Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης Αρχανών και Ανωγείων, ενώ το υλικό και τα έργα που δημιουργήθηκαν από τις ομάδες εκπαιδευτών και εκπαιδευόμενων θα αξιοποιηθούν στο μέλλον στο σχολείο ως αφετηρίες για διάλογο σε μαθήματα στις σχολικές αίθουσες (με στόχο τη βιωσιμότητα σχολικού σχεδίου, ως ένα νέο στόχο του νέου προγράμματος Erasmus+). Επίσης το βιωματικό εργαστήριο στο Μουσείο Σχολικής Ζωής του Δήμου Χανίων στηρίχθηκε στην εμψύχωση εκπαιδευτικού υλικού για ενήλικες με τίτλο «CULTURE GAMES» που είχε δημιουργήσει η παιδαγωγική ομάδα του Συλλόγου Φίλων σε αντίστοιχο ευρωπαϊκό πρόγραμμα GRUNDTVIG το 2011.
Κατά τη διάρκεια των διακρατικών συναντήσεων στην Ελλάδα, στο Βέλγιο και στην Ισπανία επισκέφτηκαν τον Αντιπεριφερειάρχη Κρήτης, το Δήμαρχο του Turnhout και της Σεββίλλης αντίστοιχα καθώς και το Ευρωκοινοβούλιο στο πλαίσιο διασύνδεσης του σχεδίου με την τοπική κοινωνία ανοίγοντας διαύλους διάδοσης με τοπικούς φορείς με στόχο την μεγιστοποίηση της αξίας της διακρατικής ανταλλαγής, της προώθησης της κυκλοφορίας καλών πρακτικών εξασφαλίζοντας πιο διευρυμένο αντίκτυπο των αποτελεσμάτων και τέλος την κατανόηση των ενηλίκων εκπαιδευομένων ότι αποτελούν μέρος ενός πολυπολιτισμικού ευρωπαϊκού περιβάλλοντος, το οποίο περιλαμβάνει ποικιλία πολιτισμών, εθνοτήτων και γλωσσών.
Κατά τη λήξη του προγράμματος, στη φάση της αξιολόγησης οι εμπλεκόμενοι μαθητές και ενήλικες της Κρήτης στις συνεντεύξεις που έδωσαν στη συντονίστρια Τζένη Ψαλτάκη αποκάλυψαν πως δημιουργήθηκαν σχέσεις εγγονού-παππού/γιαγιάς δεσμοί που θα διαρκέσουν και στο μέλλον!